De Kanalen route
(oost-west)

Route deel 2 (Elbe-Havel kanaal en Mittelland kanaal)

Veel vervallen huisjes in de dorpen, de jongeren zijn weggetrokken, huizen kunnen niet meer verkocht worden.

Na de camping zijn de volgende 3 km door het bos naar Schönfeld asfalt en vandaar (precies rechtuit over de B107 door het dorp) over een Plattenweg naar de Elbedijk tegenover een grote cellulose fabriek aan de andere kant van de rivier. Het pad gaat over vastgereden gras met soms een heel smal fietsspoor. Maar wel een mooi uitzicht over de rivier. Na 6 km ongeveer is er een veerboot van Neuermark naar Arneburg aan de andere kant (WtK).
Hier neem je de Elbe RW naar het zuiden. Een goed asfalt fietspad, maar gewoon recht door de velden en akkers, glooiend maar geen rivier te zien, jammer. Er staan veel pruimenstruiken langs het fietspad, lekker als ze rijp zijn. De bomen zorgen wel voor windbeschutting.
Tangermünde is een gaaf 16e of 17e eeuws stadje met mooie vakwerkhuizen, een marktplein met een baksteengotiek stadhuis, kerk en stadspoorten. Ooievaars in nesten op een van de stadspoorten. We zien trouwens wel vaker een ooievaar (natuurlijk ook wel hazen, konijnen of reeën). Op de markt kun je op een terrasje Kaffee mit Kuchen nemen, genietend van het leuke plaatsje met de gerenoveerde huizen hier in het centrum (ook 18e en 19e eeuws?). De Elbe RW gaat eerst over de zomerdijk in de uiterwaarden door een rivierlandschap van weiden, kolken, wilgen en elzen. Later gaat hij achter de dijk en is er niet zoveel meer aan. De route gaat door Buch, maar je kunt ook gewoon rechtdoor langs de dijk.
Overnachting: Buch. Buch is vooral bekend door de NaBu die er allerlei dingen heeft en dat ze er een Dorfhotel hebben: een aantal mensen die onderkomens aanbieden, Zimmer, Ferienwohnung, Heuhotel, camping enz, doen dit gemeenschappelijk onder de naam Dorfhotel.
Meer over Elbe natuur en Dorfhotel
Het gaat verder door de velden tot aan Grieben, waar we met de veerboot weer wisselen van kant (OtK) en aan de andere kant bij Ferchland uitkomen.
We gaan over het fietspad langs de weg naar Parey en via de alternatiev Elbe RW naar de dijk (Schutzhütte). Lastig fietsen met tegenwind. Na ongeveer 8 km dijk is er de afslag naar Parchau, om de kerk heen en het fietspad naar Schartau nemen. Aan de buitenkant van Parchau ligt een camping.
Overnachting: Soms hebben ze stacaravans te huur (€ 25) met eigen douche, w.c. en kookgelegenheid natuurlijk. Nog een echte DDR sfeer met veel stacaravans die aan elkaar getimmerd zijn met allerlei hokjes. Onze caravan heeft de slaapkamer er apart tegenaan getimmerd en eronder de douche en w.c.. Je ziet trouwens niet dat het een caravan is, want er is rondom een wand van platen tegenaan gespijkerd en alles staat scheef, zodat de deur vanzelf dicht valt.
De Parchauer See is niet erg groot en smal, maar je kunt er toch even lekker in baden. Het kan net lijken dat Ossi's je aan zitten aan kijken omdat ze je misschien mager vinden, want ze zijn hier gemiddeld nóg een stuk dikker dan de Wessi's.
's Avonds in het schemer lopen er 3 flinke egels langs.
Camping Parchauer See

Van hier een leuk gruis fietspad door een stukje bos en over een dijkje met allemaal bomen en struiken, lekker geen last van de wind. Als je de weg naar Blumenthal kruist (de eerste en enige asfaltweg die je kruist), linksaf naar Burg (1 km), waar de "echte" Kanalenroute begint, d.w.z. vanaf hier gaat het alleen maar langs de oevers van kanalen (tenzij je een stukje moet uitwijken vanwege een "Baustelle" o.i.d.

Het kanaal en dus de fietsweg ernaast stroomt hier meer dan 20 m boven de omgeving.

KM 333:   Je komt hier aan de brug naar Burg over het EHK. Vanaf hier kunnen we bijna uitsluitend weer langs kanaaloevers fietsen. Je moet rechtsaf langs de NdK van het kanaal. Links zijn ze een eindje verderop bezig met het ausbauen van het EHK tot de standaard van het MLK. Je kunt daar verder niet langs en er loopt ook geen weggetje langs om het te proberen.
KM 331½:   We zijn aan het begin van Burg en wisselen naar de ZdK. Kan niet missen hier staat een oude DDR Knäckebrot fabriek, die nog werkt en het ruikt er behoorlijk aangebrand.
KM 330:   brug over het EHK naar de Niegripper camping, na een 1½ km ligt die aan de linkerkant. Hij ligt weer aan een meer met mooi licht en rondom wilgen, populieren en verderop het Elbe-Havel Kanal waarmee het in verbinding staat. Er zijn maar verbazingwekkend weinig mensen en het is helemaal niet druk op de camping, zelfs in het hoogseizoen. Wel in het weekend of in de recreatiebungalowtjes.
Overnachting (KM 330): Camping Niegrip. Ga over de brug naar de noordkant en volg de gruisweg om het meer waaraan de camping ligt. Camping Niegripper See
KM 325½:   Bij de sluis hier wisselen we naar de NdK van het MLK. Er waren hier nogal wat toeristen om dit waterkunstwerk te bekijken. Je kruist de Elbe en het kanaal heet nu dus: het Mittellandkanal. De vermelde kilometers (KM) worden ook langs het kanaal precies zo aangegeven (op de bruggen en losse bordjes, waarbij bordjes met + een halve km zijn) en gelden tot het begin van het MLK bij Rheine.
Hier wordt het een tiental kilometers kaler en saai, geen schaduw op de kanaaldijk en geen beschutting bij regen.

Van midden 2010 tot 2013 zijn er omvangrijke werkzaamheden aan het Mittellandkanal tussen Schleuse Rothensee en brug bij Meitzendorf (dus bijna het hele stuk bovenlangs het Wasserstraßenkreuz Magdeburg). Zowel aan de ZdK als de NdK is het geheel afgesloten.
We nemen bij Schleuse Rothensee een alternatief maar blijven noordelijk van het MLK en gaan over steenslag wegen naar Elbeu en verder via Jersleben terug naar het MLK en verder route langs het kanaal weer.


Verder langs het hooggelegen kanaal hier. Tientallen meters boven de omgeving en beneden zie je de dorpen en akkers. Auto's en treinen gaan onder het hooggelegen kanaal door, dus niet als dieper gelegen tunnels, maar gewoon vlak door een onderdoorgang. Het fietspad volgt het aquaduct over de Elbe, waar je goed langs kunt fietsen.
KM 321:   Weg onder het kanaal door goed te bereiken, zowel af als op. Mogelijkheid om van kant te wisselen en naar de camping Barleber See te gaan, maar wij blijven gewoon aan de NdK door fietsen.
Overnachting (KM 321): Na over de autoweg te zijn gegaan, ga de eerste mogelijkheid naar beneden of anders om de sluis heen en terug en voor de autoweg naar beneden. Deze camping ligt dus aan de zuidkant van het kanaal, uiteraard, ook aan een meer, de Barleber See, geen eigen webstek, maar b.v. op Camping Tipps te zien.
Hij ligt dichtbij autowegen en de herrie is navenant.
KM 315½:   Weg naar beneden na de autoweg bij een Bootshaus.
KM 313½:   Bij de Jersleber See gaat een klein paadje naar beneden (te doen met de fiets) en daar kun je waarschijnlijk bij de camping komen.
Overnachting (KM 312½): Ga bij brug naar beneden of het vorige paadje en aan het meer ligt de Camping am Jersleber See
KM 313:   De eerste brug waar je onder kunt gaan zitten bij regen (of schaduw bij hitte).
KM 309:   Spoorbrug. Het kanaal loopt vanaf hier weer op landhoogte, hopelijk heb je de wind in de rug gehad (NdK).
Het is een goede gruisweg naar Haldensleben aan de oever van het MLK, waarbij de laatste twee kilometers over een smal paadje tussen de bosjes door gaan, dan over een slecht stukje zandweg achter de tuinhuisjes, de weg oversteken en dan volgen zodat je even verderop op de Hafenstraße komt, deze door het industriegebied volgen tot aan de spoorlijn. Wil ja naar het centrum, dan over het spoor en rechtdoor de loopstraat in.
Haldensleben heeft verschillende hotels en dichtbij de markt (straat rechts in de hoek) is er zelfs een goedkoop pension.
Terug naar het spoor, een stukje hoofdweg en rechtsaf voor deze weg de brug over gaat. Op deze weg nogmaals voor een brug rechts afslaan en dan volgen zodat je vanzelf aan het MLK komt. Goed opletten dat je het ziet!
KM 298½: Hier in de buurt kom je bij het kanaal.
Langs het MLK hebben ze hier stukjes natuur gemaakt (meertjes of poelen met waterdieren erin in verbinding met het MLK)