De Kanalen route
(oost-west)
Route deel 3 (Mittelland kanaal)
Het kanaal met z'n bermbloemenpracht, een rustige vrachtboot en een brug erover, doet zelfs romantisch aan.
KM 293½: Aan de NdK blijven, tenzij je naar de camping wilt.
Overnachting (KM 293½): Camping: Süplingen. Bij Bülstringen gaan we over het kanaal om een binnenweg naar Süplingen te nemen om er naar de camping te gaan, die buiten het dorp op een heuvel in het bos ligt bij een Steinbruch, dat nu een meertje is (natuurlijk). Ze hebben redelijk leuke plekjes om de tent neer te zetten, maar jammer genoeg geen hutten. Vanaf kanaal ± 5 km.
Camping Platz Sueplingen
KM 287: Het pad loopt hier dood (oud-industrieterrein) en je moet het stadje in richting Oebisfelde.
In dit echte DDR plaatsje Calvörde staat een bordje aan de weg van Eiscafé daar kun je op het terras van de ijssalon genieten van ijs. In de hoofdstraat zijn verschillende winkels.
Overnachting (KM 287): Camping: Hier in de buurt is een camping in Flechtingen op ca 9½ km
Flechtinger Touristik Camp "zum Hoff". Van deze kant niet aangegeven. In Flechtingen-Bahnhof of direkt aan het begin van Flechtingen vragen.
Met onze Aldi kaarten (1 : 100.000) konden we toch een andere veld- en bosweg vinden:
Na 3 km van Calvörde (bovenaan een zwakke stijging) in het bos, rechtsaf Sandgrube (staat bordje), links om de Sandgrube Achter en de brede gruis/zandweg volgend naar het dorp Böddensell, rechtdoor over de hoofdweg, langs een oud Gutshaus en onder een fabrieksspoor door, rechtsaf en dit spoor volgen tot bovenaan, daar staat bord camping linksaf (eventueel in Böddensell vragen).
KM 286: Aan de buitenkant bij de brug weer het kanaal nemen aan dezelfde kant, NdK,
en weer over een goed gruispad verder
Van Calvörde tot aan Wolfsburg gaat het kanaal door Naturpark of NSG en is er zo'n 30 km geen bewoning meer, alleen maar velden of natuur. Geen verkeer te horen en alleen wat boten en plezierjachten in het kanaal en zelfs geen fietsers! De dorpen, die in de buurt liggen, zijn weer erg kompakt zonder nieuwbouw. Het zijn komplete vooroorlogse dorpsgezichten. Er lijkt wel veel leegstand en natuurlijk zijn er nog de lelijke Plattenbauten in de wat grotere dorpen, maar die staan ook voor het grootste deel leeg. Heerlijk vrije ruimten in het land hier met bossen en akkers (weinig boswallen trouwens), maar wel een enkele ex-LPG.
Het Wasseramt doet ook aktief aan Naturschutz. We zagen het op verschillende manieren langs het MLK. Hier een infobord over vleermuizen en er naast een winterverblijf voor de diertjes.
Even voor KM 267 onder een nieuw snelspoor door.
KM 267: weer wisselen naar de ZdK (over de nieuwe brug, maar een oud weggetje met een nieuw smal fietspad ernaast).
KM 264½ Een grote dichte observatiehut, maar ik denk dat die met slecht weer ook wel als Schutzhütte te gebruiken is.
KM 262½: Gewoon aan de ZdK doorgaan, het is nog steeds een goed gruispad.
KM 256: aan de andere kant ligt (voor het eerst) een Italiaans restaurant aan het water, verkoopt ook lekker ijs. Keer na het bezoek terug naar de ZdK.
KM 253: blijf aan de ZdK
KM 247: Hier is een fietsbrug en aan de andere kant (NdK) is meteen de ingang van de camping Allersee. Ga je niet kamperen, dan aan de ZdK blijven
Overnachting (KM 247): Camping: Vlakbij de Arena en vlakbij onze kanaalroute ligt de
Camping Allersee.Kost: € 13, douchen € 0,50.
Je komt tussen spoor en het MLK in. Je fietst nu aan de ZdK en ziet niets van de stad (Wolfsburg) dan de metalen schutting langs de spoorlijn. Je kunt nergens naar de stad en dus ook niets kopen of op een andere brug komen. Maar je ziet wel een voorbeeld van de oudere Duitse industrie: de Volkswagen Werke en hoofdkantoor aan de andere kant liggen.
KM 241½: We wisselen nu naar de NdK er is een goeie op en af. De brug komt vanuit de stad en gaat over het MLK.
KM 235½: Schleuse Sülfeld, aan de NdK blijven na de sluis.
KM 235: Sülfelder brug. Aan het kanaal langs, de andere gruisweg loopt naar Allerbüttel.
Alternatief: inkopen (KM 234):Inkopen doen in Calberlah.
Gemakkelijkst is de weg naar het dorp te nemen, bij de rotonde (ca 1 km) rechts naar centrum. Terug dezelfde weg nemen en dan bij de brug oversteken naar de ZdK!
Meestal kun je redelijk langs Baustellen komen, deze niet, hier werd het zwoegen door het zand.
KM 234: Brug naar Calberlah, wissel naar de ZdK, als je geen inkopen doet
Verder langs de ZdK over smalle paadjes en wildroosters (ook het MLK doet aan natuurbescherming en maken zo af en toe een stukje natuur) in regenachtig weer, maar aan deze kant fiets je wat uit de wind door de bomen en struiken langs de kanaalkant, het is haast een donker bos. Geregeld zien we een aalscholver, konijn of zelfs een haas en duizenden slakken, met en zonder huisje. Vaak zie je ook bonte kraaien, in het oostelijk Duitsland bijna helemaal geen zwarte, maar allemaal bonte en die zie je juist bij ons thuis haast niet. Maar ook zagen we er witte buizerds en waarschijnlijk ook arenden, alleen dat konden we zo niet goed zien.
KM 232½: Elbe Seitenkanal, weer een enorme wateroppervlakte waar deze in het MLK komt: een Wasser-Dreieck.
Er zijn nu heel vaak Wildschutztore en Wildschutzzaune. Die moeten voorkomen dat er reeën in het kanaal komen, want daar kunnen ze niet meer uitkomen en dan verdrinken. De kant is van ijzerplaten van wel een halve meter boven water. We houden dit systeem tot Zweigkanal Salzgitter zo'n beetje, daarna is de kanaalwand weer schuinoplopend met stenen.
Het MLK ligt hier tientallen meter lager dan het omringende land, daardoor liggen de bruggen ook veel hoger.
KM 227½: Bij Abbesbüttel (aan de ZdK dus) zijn ze bezig met het bouwen van een nieuwe jachthaven en sjieke woonwijk. Je kunt er nu redelijk gemakkelijk langs. We blijven aan de ZdK.
KM 225: Wildschutztor kun je gewoon open drukken.
KM 222½: oversteken naar de NdK; Wildschutztor gewoon open drukken.
KM 218: Om een kleine jachthaven heen en gewoon verder (steeds aan de NdK).
KM 214: voor Zweigkanal Salzgitter, over de brug naar de NdK.
Vallende stenen of pannen uit een verlaten schuur of huis? Een nieuw gebruik van dit waarschuwingsverkeersbord.
KM 213½: Seitenkanal Salzgitter.
Hier lijkt alles hermetisch afgesloten. Maar je kunt er langs al moet je misschien over een smal glibberig paadje over 200 m. Bauarbeiten aan het beschot van het kanaal is waarschijnlijk in 2007/2008 verholpen en kun je gewoon door.
KM 213: We blijven de hele tijd aan de NdK tot na Peine, het was soms een heerlijk ruim pad, maar wat zwaarder fietsen in het grint. Soms was het een smal paadje met bomen. Er voeren veel plezierjachtjes in het kanaal: ¾ Duitse en ¼ Nederlandse zo ongeveer. De vrachtschepen waren hier voornamelijk Polen en Duitsers en Betty uit Coevorden. Bij regenachtig weer is het plezierig dat er zoveel bruggen zijn, kun je droog zitten bij de piknik.
KM 208½: over brug naar Woltorf om inkopen te doen bij de bakker, we gaan verder over de volgende brug (KM 207½) aan de NdK weer (als je geen boodschappen hoeft te doen blijf natuurlijk gewoon aan de NdK).
KM 199½ (?): een hek wat gewoon te openen is (aan de NdK)
KM 196½: Wisselen naar de ZdK. Een klein paadje naar boven met een hek, dat gewoon te openen is en bovenaan om de vangrails heen. Tevens kun je hier naar het noorden fietsen naar de camping Hämeler Wald.
Overnachting (KM 196½): Camping: boven bij de vangrails de doorgaande weg vanaf de brug, een gruisweg, op eerst door veld en dan door bos naar de camping in Hämelerwald. Deze camping ligt 5 km van het kanaal. Er is veel plaats met heerlijke plekjes op een grasveld onder bomen en vlak bij het meertje. Kost € 11,= voor ons beiden met onbeperkt douchen, toch wel lekker na een warme, stoffige dag.
De camping
Forsthaus Hainwald ligt leuk, maar het spoor loopt er vlak achter en de treinen maken veel lawaai.
Verder fietsend aan de ZdK zie je aan de overkant grote bulten steenkool, die door schepen worden gebracht, voor de electriciteitscentrale van Mehrum.
KM 195: hek is gewoon te openen.
KM 192½: Wisselen bij de electriciteitscentrale naar de NdK (dus langs de centrale). We blijven dan aan de NdK tot in Sehnde.