Noordzeeroute 3

We beginnen dit traject in Svankær.

De route gaat door het bos verder over paadjes en een kilometer later zien we hier een paalkampeerplaats. Een vrije kampeerplaats van het Staatsbosbeheer, aangeven met een klein bordje aan een paal met tent en een vuurtje. De kampeerplek ligt mooi in het bos en is leuk. Het pad slingert verder door de Hvidbjerg Plantage soms met vennen erin, hij volgt een paar honderd dan de doorgaande weg en weer een bospad in, nu de Stenbjerg Plantage. Je komt langs verschillende opgeknapte boerderijtjes. Hier in het bos staat een pijl op een paalkampeerbordje, maar niet hoever het van de weg is.
Bij Stenbjerg gaat de route eerst een stuk richting kust en dan weer helemaal terug op de hoogte van Stenbjerg, waarom deze omweg? Dan over een kleine weg naar Nørre Vorupør. Dit is een groot toeristisch dorp met pizzerias, een bank, bakker e.d. Een van de campings ligt in het dorp aan de kant van de duinen.
(Het stuk van Nørre Vorupør naar Hanstholm maakt enorme omwegen in een poging over fietspaadjes te gaan en grote wegen te mijden.)
De route volgt een kilometer of 5 de hoofdweg naar Thisted en dan een mooie weg door de Tvorup Klitplantage. Even voorbij Tvorup is er een paalkamp in de bos met een schuilhut. Na Vang volgen we een stukje weg en dan verder door de bossen van de Nystrup Plantage en zelfs tussen de holes door van een golfterrein in deze bossen. Een mooie bosweg. Klitmøller is weer helemaal volgebouwd met vakantiehuisjes en heeft een bakker.
Daarna een paar kilometer over de grote weg langs de Vandet Sø, na 5 km bij een houtzagerij er weer vanaf en over de bekende kiezelpaden (twee sporen altijd naast elkaar met gras er tussen) door de Vilsbøl Plantage. Aan de Nors Sø een mooi piknikplekje bij een klein strandje tussen het riet. Weer een paalkamp en dan door akkers en kale heuvels naar Nors.
Een halve kilometer na Nors is er een soort paalkamp bij een particulier, je volgt een weggetje door boerenland en vlak voor het bos is er nog een paalkamp bij een particulier met fietsreparatie zelfs!

De paalkampeerplaats bij Bulbjerg. Verscholen in het bos en windvrij doordat het in een uitgegraven plek ligt. vlakbij een mooi gezicht op lagere duinen

De route gaat door de mooie bossen van de Tved Plantage en de laatste kilometers voor Ræhr weer door boerenland. In Ræhr krijgen we nog een steil klimmetje van een paar honderd meter. Via de oude weg gaat het dan Hanstholm in.
De stad uit gaat met rare bochten, onder de hoofdweg door en over het industrieterreintje op weg naar Vigsø. Dan langs akkers met boomwallen tegen de wind en met het gezicht op de zee in de verte.
Na Vigsø voorbij de vakantiehuisjes gaat de route met een grote boog om een hoog duin of bjerg en is daar niet meer dan een graspad!
Na een stukje bos bereik je de grote weg en die volgen tot de afslag bij Hjardemål. Die weg is erg druk, maar men rijdt niet gevaarlijk. Na de afslag gaat het afwisselend door bos, heide en stukken boerenland.
Verder door de Lild Klitplantage met bos en landbouwstukjes. Het laatste deel is woeste grond en heide met bij de kust een hoge bergrug, waarvan de helling ook woest en boomloos is. Volg de asfaltweg tegen deze helling op, een kort steil stukje van een paar honderd meter. Er gaat een weg naar de kustdie eindigt op de punt die Bulbjerg heet (soort zand klippen). De route gaat over een oude plattenweg (twee sporen van oud beton uit de Wereldoorlog nog toen hier de Atlantik Wall aangelegd werd door de Duitsers). Je ziet dan de paal met het kampeerbordje bij een parkeerplek en daar ligt in een uitgegraven vierkant een ideaal plekje met bomen en beschut om te kamperen.
Vlakbij is een oud ondergronds vertrek (soort bunker) met lange tafels en stoelen en houtvuurplaats, die nu als ontmoetingsplaats gebruikt lijkt te worden.