De Kanalen route
(west-oost)

Route deel 3 (Mittelland kanaal)

Gezicht op de rivier de Elbe vanaf het Mittellandkanaal aquaduct, dat hier tientallen meters hoger dan de omgeving loopt.

Er zijn nu heel vaak Wildschutztore en Wildschutzzaune. Die moeten voorkomen dat er reeën in het kanaal komen, want daar kunnen ze niet meer uitkomen en dan verdrinken. De kant is van ijzerplaten van wel een halve meter boven water. We houden dit systeem tot Wolfsburg zo'n beetje, daarna is de kanaalwand weer schuinoplopend met stenen.
KM 218:   Om een kleine jachthaven heen en gewoon verder (steeds aan de NdK).
KM 222½:  oversteken naar de ZdK; Wildschutztor gewoon open drukken.
KM 225:   weer Wildschutztor open drukken.
KM 227½:  Bij Abbesbüttel (aan de ZdK dus) zijn ze bezig met het bouwen van een nieuwe jachthaven en sjieke woonwijk. Je kunt er nu redelijk gemakkelijk langs.
Het MLK ligt hier tientallen meter lager dan het omringende land, daardoor zijn de bruggen ook veel hoger. We blijven dan maar aan de ZdK.
KM 232½:  Elbe Seitenkanal, weer een enorme wateroppervlakte waar deze in het MLK komt: een Wasser-Dreieck.
KM 234:   Wissel naar de NdK, brug naar Calberlah
Alternatief: inkopen (KM 234):Inkopen doen in Calberlah.
Gemakkelijkst is de weg naar het dorp te nemen, bij de rotonde (ca 1 km) rechts naar centrum. Terug dezelfde weg nemen en dan bij de brug wel aan de NdK blijven!

KM 235:   Sülfelder brug. Aan het kanaal langs.
KM 235½:  Schleuse Sülfeld, aan de NdK blijven en na de sluis krijg je een gruisweg-fietsweg.
KM 241½:   We wisselen nu naar de ZdK er is een goeie op en af. De brug gaat over het MLK en het spoor, maar vóór dat je over het spoor gaat, van de brug af zodat je tussen spoor en het MLK in komt. Je fietst nu aan de ZdK en ziet niets van de stad (Wolfsburg) dan de metalen schutting langs de spoorlijn. Je kunt nergens naar de stad en dus ook niets kopen of op een andere brug komen. Maar je ziet wel een voorbeeld van de oudere Duitse industrie: de Volkswagen Werke en hoofdkantoor aan de andere kant liggen.
Alternatief: langs VW en de stad in: KM 241½: Hier niet over de brug, maar aan NdK blijven.
KM 244: Brug bij hoofdingang van de VW fabrieken. Deze brug gaat over MLK én de spoorlijn en kom je op de hoofdweg door Wolfsburg. Volg deze naar de VW Arena over het MLK weer naar de NdK.)
KM 247:   Hier is een fietsbrug en aan de andere kant (NdK) is meteen de ingang van de camping Allersee. Ga je niet kamperen, dan aan de ZdK blijven
Overnachting (KM 247): Camping: Vlakbij de Arena en vlakbij onze kanaalroute ligt de Camping Allersee.
KM 253:   blijf aan de ZdK
KM 256:   aan de andere kant ligt (voor het eerst) een Italiaans restaurant aan het water. Keer terug naar de ZdK en nu ben je zo'n beetje in de ex-DDR. Het is ideaal fietsen: het pad is goed. Er zijn NSG langs het MLK waardoor er helemaal geen bewoning meer is en dus ook geen enkel verkeersgeluid, wel veel vogels hoor je. Zelfs zijn er geen fietsers of wandelaars, daarvoor is de bewoning te ver hier vandaan. Een enkel schip is er nog, maar lang niet zoveel als voor Wolfsburg.
KM 262½:   Gewoon aan de ZdK doorgaan, het is nog steeds een goed gruispad. KM 267:   brug over naar de NdK. Even later onder een nieuw snelspoor door en weer over een goed gruispad aan dezelfde NdK dus. Er is zo'n 30 km geen bewoning meer, alleen maar velden of natuur. Geen verkeer te horen en alleen wat boten en plezierjachten in het kanaal en zelfs geen fietsers! De dorpen, die we later ingaan, zijn weer erg kompakt zonder nieuwbouw. Het zijn komplete vooroorlogse dorpsgezichten. Er lijkt wel veel leegstand en natuurlijk zijn er nog de lelijke Plattenbauten in de wat grotere dorpen, maar die staan ook voor het grootste deel leeg. Heerlijk vrije ruimten in het land hier met bossen en akkers (weinig boswallen trouwens), maar wel een enkele ex-LPG.
KM 286:   In het echte DDR plaatsje Calvörde staat een bordje aan de weg van Eiscafé daar kun je op het terras van de ijssalon genieten van ijs. In de hoofdstraat zijn verschillende winkels.

Een eenvoudige rustige camping met een visvijver, een fijne kampeerplek voor tenten en veel vogels (o.a. de nachtegaal en wielewaal).

Overnachting (KM 287): Camping: Hier in de buurt is een camping in Flechtingen op ca 9½ km Flechtinger Touristik Camp "zum Hoff". Van deze kant niet aangegeven. In Flechtingen-Bahnhof of direkt aan het begin van Flechtingen vragen.
Met onze Aldi kaarten (1 : 100.000) konden we toch een andere veld- en bosweg vinden:
Na 3 km van Calvörde (bovenaan een zwakke stijging) in het bos, rechtsaf Sandgrube (staat bordje), links om de Sandgrube Achter en de brede gruis/zandweg volgend naar het dorp Böddensell, rechtdoor over de hoofdweg, langs een oud Gutshaus en onder een fabrieksspoor door, rechtsaf en dit spoor volgen tot bovenaan, daar staat bord camping linksaf (eventueel in Böddensell vragen).
KM 287:   Verder langs de NdK weer.
KM 293½:   Aan de NdK blijven, tenzij je naar de camping wilt.
Overnachting (KM 293½): Camping: Süplingen. Bij Bülstringen gaan we over het kanaal om een binnenweg naar Süplingen te nemen om er naar de camping te gaan, die buiten het dorp op een heuvel in het bos ligt bij een Steinbruch, dat nu een meertje is (natuurlijk). Ze hebben redelijk leuke plekjes om de tent neer te zetten, maar jammer genoeg geen hutten. Vanaf kanaal ± 5 km. Camping Platz Sueplingen
KM 298½:  Bij Haldensleben, het pad langs het kanaal is zeer slecht (nauwelijks pad te noemen), zodat we twee alternatieven noemen:
Alt1: Brug KM 298½:  neem het slechte pad langs de kanaaloever, meer een graspad dan wat anders, maar gaat wel. Bij brug KM 299½ moet je toch een woonwijk in en via de hoofdweg voor de spoorbaan rechts afslaan de Hafenstrasse in. Deze helemaal volgen tot het einde bij een drukke weg. Deze rechts opgaan tot vlak voor brug en links een zandweg naar beneden voor wat tuinhuisjes langs en dan rechts naar het MLK.
Alt2: Brug KM 298½:  niet het slechte pad, maar het grote pad nemen en door de oude buitenwijk met grote oude huizen richting centrum gaan, tot je weer bij die hoofdweg uitkomt en voor het spoor rechtsaf de Hafenstrasse in en volgen (verder zie alt1).
Alt2a: Eventueel stad in: na de spoorovergang rechtdoor gaan en dan ben je direkt in het centrum. In de loopstraat zijn weer veel oude nu herstelde 18e/19e eeuws herenhuizen en op de markt zijn nog meer oude herenhuizen sommige nog met etalages uit de DDR tijd. Rechts om de hoek is er een goedkoop pension.
Na Haldersleben volg je eerst een klein smal paadje door gras en tussen struiken door over zo'n 2 km. Dan wordt het een breed gruispad.
KM 309:   Spoorbrug. Gewoon verder over een hoge dijk hopelijk met de wind in de rug (NdK).
Hier wordt het een tiental kilometers kaler en saai, geen schaduw op de kanaaldijk.

Van midden 2010 tot 2013 zijn er omvangrijke werkzaamheden aan het Mittellandkanal tussen Meitzendorf (brug) en Schleuse Rothensee (dus bijna het hele stuk bovenlangs het Wasserstraßenkreuz Magdeburg).
We fietsen hier dus aan de NdK. Sla bij de brug Meitzendorf naar Jersleben dan Elbeu en tussen door langs Glinderberg over steenslag wegen, aan de noordzijde van het kanaal blijven dus.
Hoever het met de werkzaamheden precies staat nu weet ik niet, maar langs het kanaal fietsen bij het Wasserstraßenkreuz lijkt nog niet te gaan.


Verder langs het hooggelegen kanaal hier. Tientallen meters boven de omgeving en beneden zie je de dorpen en akkers. Auto's en treinen gaan onder het hooggelegen kanaal door, dus niet als dieper gelegen tunnels, maar gewoon vlak door een onderdoorgang. Zo komen we langs de nieuwe aanleg van het kanaal, het fietspad volgt het aquaduct over de Elbe, waar je goed langs kunt fietsen.
Overnachting (KM 312½): Ga bij brug naar beneden en aan het meer ligt de Camping am Jersleber See
KM 313½:   Bij de Jersleber See gaat een klein paadje naar beneden (te doen met de fiets) en daar kun je waarschijnlijk bij de camping komen.
KM 315½:   Weg naar beneden voor de autoweg bij een Bootshaus.
KM 321:   Weg onder het kanaal door goed te bereiken, zowel af als op. Mogelijkheid om van kant te wisselen en naar de camping Barleber See te gaan, maar wij blijven gewoon aan de NdK door fietsen.
Overnachting (KM 321): Na over de autoweg te zijn gegaan, ga de eerste mogelijkheid naar beneden of anders om de sluis heen en terug en voor de autoweg naar beneden. Deze camping ligt dus aan de zuidkant van het kanaal, uiteraard, ook aan een meer, de Barleber See, geen eigen webstek, maar b.v. op Camping Tipps te zien.
Ze liggen wel weer allebei dichtbij autowegen en de herrie zal navenant zijn.

De laatste sluis van het Mittellandkanaal, hierna begint het Elbe-Havel kanaal: je kunt nog tot Burg langs het kanaal daarna andere fietsroutes of over rustige wegen door het binnenland tot het Finowkanal

KM 325½:   Hier kruisen we de Elbe en wordt het een nieuw stuk: het Elbe-Havel Kanal, maar de KM gaan gewoon verder en ook de onderhoudswegen aan de kanten zijn hetzelfde. Bij de sluis hier wisselen we naar de ZdK van het EHK. Er komen hier nogal wat toeristen om dit waterkunstwerk te bekijken.
KM 330:   Brug over het EHK om naar de Niegripper Camping te gaan
Overnachting (KM 330): Camping Niegrip. Ga over de brug naar de noordkant en volg de gruisweg om het meer waar aan de camping ligt. Camping Niegripper See
KM 331½:   We zijn aan het begin van Burg en wisselen naar de NdK. Kan niet missen hier staat een oude DDR Knäckebrot fabriek en het stinkt er behoorlijk aangebrand.
KM 333:   Weer een brug naar Burg. Hier blijkt alles op te houden. Ze zijn een eindje verder bezig met het ausbauen van het EHK tot de standaard van het MLK. Je kunt er verder niet langs en er loopt ook geen weggetje langs om het te proberen. We moeten dus door het land.

Totaal tot hier: ca 500 km
Ongeasfalteerd: ca 450 km.