De Kanalen route
(west-oost)

Route deel 1
(Picardiekanaal, Süd-Nord kanaal, Vechte-Ems kanaal, Dortmund-Ems Kanaal, Mittelland Kanaal 1)

In de verte liggen de bossen en heuvels van het Teutoburgerwald, waar het Mittellandkanaal helemaal omheen buigt.

1. Beginnen in Coevorden.
Tegenover het NS station ga je de Friesestraat in. Aan het eind van de Friesestraat steek je de markt aan de rechterkant over de Bentheimerstraat in. Aan het eind van de Bentheimerstraat de klapbrug over en dan eerste weg links, de Julianalaan. Deze volgen (met gracht en later kanaal aan linkerkant). Eind Julianalaan, even links en direkt rechts aan de rechterkant van het Picardiekanaal nu. De fietsweg gaat onder de rondweg door bij het kanaal, even verderop wegwijzer richting Schoonebeek en dus kanaal volgen.
Bij de grens splitst het water zich in het Schoonebeekerdiep en Picardiekanaal (Duitsland in). Hier is een Duitse wegwijzer. Volg nu de Fb (fietsbordjes). Je fietst langs het kanaal, waarbij je twee keer van zijde wisselt, gaat vanzelf als je de fietsbordjes volgt.

Het begin langs het Picardiekanaal, niet voor scheepvaart meer, maar des te meer wilde planten en dieren.


De drukke weg Schoonebeek - Emlichheim oversteken(9½ km) volg Fww (fietswegwijzer) naar Neugnadenfeld. Na de aardappelmeelfabriek naar de ZdK (= Zuidkant van het kanaal), waar een smal fietspaadje loopt, deels geasfalteerd (slecht), maar het grootste deel onverhard en veel in de schaduw van grote bomen met veel struikgewas. Enkele kilometers na Emlichheim komt de weg naar Georgsdorf dichtbij het kanaal (nauwelijks te zien, omdat hij achter de bomen en bosjes aan de andere kant van het kanaal loopt) en deze is druk, dus wel veel verkeerslawaai. We volgen de Fb + Fww naar Georgsdorf, maar dat is gewoon over het fietspad aan de RKK. In Georgsdorf net over de grote weg is een bakkerij, die enorm grote Kuchen verkoopt.

KM 0:       We zijn hier aan het Süd - Nord Kanal gekomen. Tegenover de bakkerij steken we dit over via een fietsbrug en gaan dus aan de OtK (hier dus even noord van het kanaal) verder richting Nordhorn. Direkt maakt het kanaal een scherpe bocht naar rechts en fiets je over een zandpad onder prachtig grote bomen verder.
KM 4:       Pauzeren kan op een piknikplaats met afdak en een informatiebord over Feuchtwiesen, waar ze hier onderhoud van hebben, alleen lijkt het wel dat die nu weer grotendeels opgeofferd is aan akkerland.
KM 10,6:  Overdekte piknikplaats bij een sluisje.
Er is geen weg in de buurt van het SNK en het is dan ook heerlijk rustig.
KM 14,5:  Einde van het SNK We blijven het SNK volgen totdat dit vlak bij Nordhorn in het Vechte - Ems Kanal mondt.

KM 0:       Begin van onze route aan het VEK
Dit VEK volgen we aan de NdK verder Nordhorn in.
KM 2,5:   Als het VEK helemaal gedempt is, steken we bij de tweede verkeerslichten de grote weg over richting Zentrum, direct erna links de weg over en rechts voorbij de PLUS supermarkt (Molkereiweg), de enige plaats waar je kortbij een winkel bent en het best inkopen kunt gaan doen. Direct erna kom je aan het Verbindungskanal, rechtsaf hier langs en na 200 m links over de brug en dan verder aan de ZdK van dit Verbindungskanal, gaat automatisch over in ZdK van het VEK weer en daar blijven we.
(Andere uitleg, zelfde route: Als SNK in VEK komt bordjes Kastelenroute volgen tot het Verbindungskanal).

2. Beginnen in Almelo.
Bij het NS station, uitgang Egbert Gorterstraat, rechtdoor naar de Brugstraat en dan kom je aan het Almelo Nordhorn Kanaal. Dit volgen aan de ZdK (Zuidzijde). Dit is verder de hele lengte consequent aan deze zijde te volgen. Over de hele lengte (ca 30 km) naar Nordhorn is een gruis fietspad, enkele stukjes asfaltweggetje, dicht gegroeid kanaal, veel bomen erlangs en nauwelijks bewoning of dorpen te zien (ongeveer halfweg een uitspanning), voldoende fietswegwijzers om te weten waar je bent. In Nordhorn (Duitsland) aangekomen, gaat het fietspad onder alle kruisende wegen door en heb je helemaal geen last van verkeer. Ongeveer 1 km voor het centrum fiets je automatisch over een bruggetje en kom je aan de ZdK van het Verbindungskanal. Volg de Fww richting Lingen (gaat ook ZdK Verbindungskanal) en je komt vanzelf aan de ZdK van het VEK.
Vanaf hier gaan de twee routes gemeenzaam verder (ongeveer KM 3,5 van het VEK).

Het VE kanaal is erg mooi met veel grote bomen en bossen ernaast. Veel stukken van het bos zijn trouwens niet betreedbaar omdat het militair terrein is.
KM 7,5:   Overdekte piknikplaats, heel rustig ook geen verkeer.
We volgen deze kant van het VEK (richting Hanekenfähr) tot we bij de hoofdweg komen die daar over het Dortmund - Ems Kanal gaat.
KM 20:      Het EVK mondt uit in het Dortmund Ems Kanal.

KM 0:       Als je over het DEK bent, is er een stoplicht waar je naar de andere kant van de weg moet. Daarna niet richting Lingen, maar direkt weer terug over de weg (fietsroutes: Ems, Hase-Ems en Dortmund-Emskanaal) volg deze route en draai terug onder de hoofdweg door langs het kanaal. Volg nu verder de route van het DEK, deze slingert wat tussen een Kraftwerk en Oudijzerboer door tot bij een pompstationnetje
KM 3,3:   Een onduidelijk paadje links waar het super steil naar beneden gaat met 20% naar het kanaal.
KM 3,4:   Een prachtige en grote overdekte piknikplaats ligt hier beneden tussen de bomen en bij het water.
We zijn dan dus aan de OtK van het DEK, dit tot aan de Schleuse Hesselte.
KM 8:     Schleuse Hesselte. Daar wisselen naar de WtK en verder de hele tijd de DEK route volgen.
Overnachting (KM 8) Het Gasthof heeft een klein grasveldje wat blijkbaar bedoeld is voor kamperen. Je krijgt de sleutel om 's nachts de toiletten van het café te kunnen gebruiken. Verder geen faciliteiten, zelfs geen wasgelegenheid. Kosten €10 voor twee. Schleuse Hesselte.
Ook hier veel bos langs het kanaal, maar je fietst niet onder bomen. Het kanaal is veel breder en er langs veel opener, minder beschut voor wind. Hele stukken is niet over de kanaaldijk te fietsen, daar is alleen maar gras en gaat de DEK route net er achter langs, maar het is als veldweg wel heerlijk rustig en mooi.
KM 16½:  Venhauser Schleuse, het gaat vlak aan het kanaal verder tot aan Altenrheine
KM 25:     Altenrheiner Schleuse, een bakkerij met stehcafé ligt een ½ km verder het dorp in.
Overnachting (KM 25). Landhotel Hopster. Goedkopere hotels Rheine.
Blijkbaar staat een bordje van de DEK route in Rheine niet helemaal goed (wij zijn al twee keer mis gefietst). Je moet niet de brug met het spoor over, maar daar aan de WtK van het kanaal blijven, daar gaat de route ook langs. Pas op het eind bij de sluis van Bevergern ga je naar de andere kant en ben je ook direkt aan het Nasse Dreieck.

Omdat er veel bruggen zijn en je vaak niet weet waar je ergens bent, is een spoorbrug een goed aanknopingspunt om je weer op de kaart te oriënteren.



KM 0:       Het MLK begint hier en dus de DEK route verlaten en gewoon aan dezelfde kant blijven en het MLK aan NdK volgen
Overnachting (KM6): Camping: Tegenover Uffeln is er op een paar kilometer van het kanaal de Camping Herthasee Bij de brug een zandpaadje omhoog, dan op asfalt fietspad links omlaag, bij de weg beneden recht oversteken en steeds maar rechtdoor tot het bord camping, daar ook rechtdoor en dan zie je vanzelf de camping liggen. Het is een enorm grote camping met veel stacaravans met vaste staanplaatsen hutje aan mutje, maar voor trekkers is er best leuk plaats aan het meer onder grote bomen. Het kost € 15,= voor twee fietsers met tentje en dan moet je warm water voor douchen nog betalen ook.
KM 12½:     Nog voor Recke was er een bakkerij/konditorei met Stehcafé met een leuk zitje onder de bomen aan de fietsweg langs het kanaal. Het is de enige voor lange tijd. Brood en Kuchen inslaan voor onderweg, er is zowat niets aan het kanaal! De bakkerij is open van 5.30 tot 10.30 uur.
Onze route gaat hier aan de NdK van het MLK verder.
Overnachting (KM 12½): Alternatief: Wisselen naar de ZdK en daar langs de Marina gaan. We hebben een mail van hen ontvangen dat je er wel kunt kamperen als je even van tevoren belt. Verder gaat het achter de Marina langs en kunt dan verder aan de ZdK rijden tot KM 16,2 en daar op z'n laatst wisselen naar de NdK. Hierna wordt aan de ZdK het pad erg slecht en je kunt bij de volgende brug erg moeilijk omhoog!
De hele tijd aan dezelfde kant, NdK, blijven. Al gauw heb je zicht op de heuvels van het Teutoburgerwald, die bij Bramsche zelfs dichtbij het kanaal te komen, dat in de vlakte net ten noorden ervan loopt. Daardoor kijk je de hele tijd tegen de zon in naar de heuvels en dat maakt het heiïg. Verschillende vakwerkhuizen en opgeknapte boerderijtjes zijn er onderweg te zien en in de lente bloeien de gele koolzaadvelden. Tot een paar kilometer na Recke is er nogal wat bewoning, maar daarna staan nog maar weinig huizen vlakbij het kanaal. Het is heerlijk rustig fietsen met een bosrand langs de kanaaldijk, maar zelf fiets je wel in de volle zon (indien zonnig!) over het kanaalpad. Alleen schaduw als er bosjes en boompjes tussen kanaal en pad staan.
Omdat de kilometerafstanden aan het MLK goed zijn aangegeven bij de bruggen erover (gemiddeld 2 bruggen per kilometer) en bordjes op paal met kilometers gerekend vanaf het begin (halve kilometers worden aangeduid met een bord met een groot + teken), wordt hier dus gewerkt met deze kilometerafstanden (KM).
KM 13¼:    Kieswerk, maar je kunt gewoon over het terrein al lag er soms een flinke bult zand/grind
KM 14:       Bord naar Hotel Greve/Altes Gasthaus in Recke. Je moet hier ook naar binnen om in het centrum inkopen te doen (de meest oostelijk van de drie bruggen), dit is ± 1½ km.
KM 32½:   Stuwdeur (Schutzwand) en direkt erna een brug waar onder het hermetisch is afgesloten. Opslag e.d. van de WSA + Wasserpolizei, waar je omheen moet. Links de weg op naar boven (brug blijft dan rechts) en rechtdoor weer naar beneden aan dezelfde kant (NdK). Direkt na bord Bramsche het pad langs het terrein van de WSA en huizen volgen en aan het eind ervan terug naar het MLK.
KM 33:       Het fietspad wordt één spoor tussen hekken van een bedrijfsterrein en het kanaal en direkt erna ga je over een overslagterrein en de loskade met kraan, maar dat is de bedoeling blijkbaar. Je kunt gewoon verder aan deze NdK.